Home office, remote working alebo práca mimo práce: Čo a ako


27.03.19
Publikoval Michal Pindiak

V predchádzajúcom príspevku sme sa pozreli na home office alebo remote working po technickej stránke. Prešli sme si, ako si zabezpečiť spoľahlivé pripojenie, prístup do firemných aplikácií a súborov a jednoduchú komunikáciu s kolegami. Dnes sa pozrieme na ľudskú stránku. Sporadická práca z domu (home office) aj pravidelná práca z iných miest, ako je oficiálna pobočka firmy (remote working), kladú na zamestnancov aj ich nadriadených iné nároky než v prípade, keď všetci každé ráno prídu do pripravenej kancelárie.


Čo treba urobiť, aby taký štýl práce fungoval? Ako si zamestnanec nastaví svoj deň a svoje prostredie, aby bol produktívny, doručil všetko, čo doručiť treba, a súčasne bol v kontakte so všetkými kolegami, s ktorými potrebuje komunikovať?

Home office a remote working – kde čerpať inšpiráciu?

Existuje množstvo návodov, ako na to. Medzi tie najobsiahlejšie patrí The Ultimate Guide to Remote Work od spoločnosti Zapier. Bližšie predstavenie tejto spoločnosti si môžete prečítať v samostatnom článku. Okrem toho, že vedia skvele zautomatizovať a zjednodušovať firemné procesy, firma od svojho vzniku funguje na remote workingu. Jej zamestnanci sú v Amerike, Európe či Ázii – a funguje im to skvele.

V tejto príručke dali dokopy svoje dlhodobé skúsenosti s tým, ako vyberať vhodných zamestnancov do prostredia založeného na remote workingu, ako manažovať geograficky rozdistribuované tímy, ako budovať firemnú kultúru napriek tomu, že jednotliví zamestnanci sú tisíce kilometrov od seba, ako komunikovať, pomocou akých nástrojov, na čo si dať pozor, aby boli zamestnanci motivovaní a súčasne aj produktívni.

Veľmi dobrým zdrojom inšpirácie je aj kniha REMOTE: Office Not Required od 37signals. Podobne ako v ich ďalších knihách (It Doesn't Have to Be Crazy at Work, ReWork a Getting Real), aj v tejto nájdete množstvo odporúčaní, no tentokrát zameraných špecificky na problematiku práce z mimo práce.

Práca na home office nie je iba o technike

A čo by som o remote workingu napísal ja sám na základe vlastných skúseností?

  • Základom je dôvera. Keď máte ľudí, ktorých nemusíte kontrolovať a usadiť meter od vás, a sami doručujú výsledky, pravdepodobne budú rovnako produktívni a spoľahliví aj v prípade, že budú sedieť 1000 kilometrov od vás.
  • Zároveň remote working nie je pre každého. Sto ľudí, sto chutí – a niekto vyslovene potrebuje fyzický kontakt s kolegami.
  • Najdôležitejšia je príprava. Ako prvé musíte vyriešiť základy, ako sú pripojenie na internet a záložné pripojenie „pre prípad, že...“. V druhom kroku sa sústreďte na spoľahlivé aplikácie na komunikáciu a spoluprácu. Nezabúdajte ani na všetky nástroje, ktoré potrebujete na svoju prácu. Okrem technických vecí je dôležitá aj schopnosť sebaorganizácie, jasné chápanie svojich úloh a prebratie zodpovednosti za ne.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: