Marketingové trendy, ktoré sa tento rok oplatí vyskúšať: User Generated Content


29.08.2018
Publikoval Monika Floreková

V marketingových trendoch sa dostávame k aktivite, ktorú vaši zákazníci určite ocenia a nebojím sa tvrdiť, že sa do nej aj sami zapoja. V dnešnej dobe už ľudia nevnímajú marketingové slogany a nablýskané reklamy. Začínajú vyhľadávať autentickosť.


User Generated Content ako súčasť marketingovej stratégie

Autentickosť dosiahne značka prevažne štýlom komunikácie. Ak budete používať fotografie a videá z fotobaniek, ľudia ťažko uveria, že ten kabát na fotke vyšiel z vašej dielne. Pokiaľ to typ vášho podnikania umožňuje, zamerajte sa na tvorbu vlastného obsahu.

Veľkou pomocou je aj User Generated Content, a teda obsah (fotografie, videá, články), ktorý vytvárajú fanúšikovia vašej značky a nebojíte sa ho vy a ani oni posúvať ďalej. Takýmto spôsobom to nebudete vy, kto propaguje vašu firmu, ale budú to vaši zákazníci, ktorí o nej šíria povedomie. Nemyslite si, že ide iba o ďalší marketingový buzzword. Práve naopak. Tento typ obsahu obľubujú značky po celom svete už pekných pár rokov.

Firmy ako Coca-Cola a Burberry sa spoliehajú na štatistiky, podľa ktorých až 93 % zákazníkov považuje UGC (User Generated Content) za pomocný pri rozhodovaní sa o kúpe a 86 % „mileniálov“ si o ňom myslí, že je hlavným indikátorom kvality značky.

Prečo by ste UGC mali vyskúšať?

Na prvom mieste stojí už niekoľkokrát spomínaná autenticita. Možno to poznáte sami na sebe. Keď si chcete kúpiť nový kuchynský mixér, urobíte si malý prieskum. Pozriete sa na stránku výrobcu, prečítate si o všetkých skvelých funkciách, ale aj tak budete vyhľadávať recenzie používateľov, prípadne si vyskúšate mixér u kamarátky.

Medzi ďalšie benefity tohto obsahu patrí budovanie komunity. Spájate vašich fanúšikov a dávate im možnosť zdieľať svoje skúsenosti. Majú tak pocit, že sa s nimi chcete rozprávať a ich názor vás zaujíma. User Generated Content nezruinuje váš marketingový rozpočet a prispeje k pozitívnemu vnímaniu značky.

Využitie si nájde v takmer každej oblasti

Krása tohto typu obsahu sa skrýva v jeho jednoduchosti. Dokážete ho využiť v takmer každej oblasti. Využívajú ho aj Burberry, Sephora a iné módne a kozmetické značky. Burberry v minulosti venovala svojim zákazníkom samostatnú landing page, kde mohli pridávať svoje fotky v ich ikonických kabátoch. Vytvorila tak komunitu ľudí, ktorých spája vášeň pre túto značku.

Možno ste sa stretli na webe vašej obľúbenej módnej značky s tým, že pri produktoch alebo na hlavnej stránke sa zobrazujú fotky z Instagramu ich zákazníkov. A presne to je najjednoduchšie využitie obsahu vytvoreného zákazníkmi v praxi.

Sephora vytvorila The Beauty Board, kde zákazníčky môžu nahrávať fotky svojho líčenia a označiť produkty, ktoré použili. Keď takto spárujú fotku s produktom, automaticky sa bude zobrazovať aj pri ňom. Okrem toho, že vidíte, ako produkty vyzerajú v skutočnosti, môžete načerpať inšpiráciu aj na večerné líčenie.

V minulosti využila User Generated Content aj Coca-Cola. Jediné, čo stačilo urobiť, bolo personalizovať etikety, pridať na ne mená alebo venovania a vyzvať zákazníkov, aby sa s nimi odfotili a zdieľali tak svoje šťastné chvíle s ostatnými. To, čo sa začalo ako kampaň v Austrálii, kde sa predalo 250 miliónov fliaš s menami, sa postupne rozšírilo do 70 krajín, a stalo sa tak úspešnou aktivitou.

Po posledný príklad nemusím chodiť do minulosti. Ak využívate populárnu streamovaciu službu Spotify, určite ste postrehli ich dve aktivity. Prvá z nich je sumár vášho profilu, ktorý si viete vygenerovať na konci každého roka. Vidíte, ktoré piesne, kapely a žánre patrili v danom roku medzi vaše najpočúvanejšie. O tento sumár sa viete podeliť na sociálnych sieťach a dostať službu do povedomia svojich kamarátov.

Druhou aktivitou sú kampane, pri ktorých Spotify využíva anonymizované dáta svojich používateľov. V roku 2016 v nej využili názvy playlistov, ktoré si vytvorili a doplnili ich o svoje komentáre. Vznikli tak vizuály s vtipnými textami ako: „I don’t know how to make a playlist“ is a playlist someone made, somehow. alebo Someone made a playlist called „sorry I lost your cat“ when they could have been making flyers.

 Spotify si robí aj svoj vlastný sumár, ktorý premieňa do kampaní. Takto ďakovali divnému roku 2016 alebo udávali ciele na rok 2018. V kampaniach využili opäť dáta od používateľov doplnené o komentáre. Oproti predchádzajúcej kampani však išli hlbšie a vytiahli možno aj vaše guilty pleasures. Používateľa, ktorý si na Valentína pustil pesničku Sorry presne 42-krát, sa na megaborde pýtali, čo urobil svojej milovanej polovičke. Mysleli na všetkých 3 749 ľudí, ktorí si počas Brexitu pustili skladbu It’s the End of the World As we Know It. A do roku 2018 nám všetkým priali, aby sme boli takí plní lásky ako používateľ, ktorý si vytvoril playlist I Love Gingers, kde pridal 48 pesničiek Eda Sheerana.

Možností, ako využiť obsah priamo od vašich fanúšikov, je niekoľko. Stačí si spraviť brainstorming a prísť s nápadom, ktorý pridá vašej značke na autenticite.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: