Poznáte svoju konkurenciu?


17.10.18
Publikoval Miňo Báthory

Písať o tom, ako dôležité je poznať svoju konkurenciu, je trochu viac ako marketingové klišé. Existuje asi len veľmi málo odvetví, kde ako firma či značka cítite, že žiadnu konkurenciu nemáte. Ak ste o tom stále presvedčený, tak buď máte produkt v ktorý nik neverí natoľko, aby vám začal konkurovať, alebo máte niečo unikátne a nenapodobiteľné. Aj napriek tomu som presvedčený, že aj v tomto prípade sa nájde niekto, kto stojí za to, aby ste ho mali stále na očiach.


Je niekoľko vecí, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou vašej značky. Práve pri nich by som sa chcel zastaviť a skúsiť načrtnúť, aký konkurenčný boj vediete s rôznymi inými značkami a ani o tom možno neviete. Čo všetko teda patrí k vašej značke?

  • Produkt alebo služba. Začnem niečím jednoduchším a myslím, že túto konkurenciu máte celkom zmapovanú. No, priznajte sa, máte? Zoberme si ako príklad náš telekomunikačný trh. Primárna konkurencia je jasná. Okrem tých najväčších hráčov na trhu existuje ešte niekoľko značiek, ktoré ponúkajú internetové pripojenie, televíziu či mobilné volania a aj keď fungujú na lokálnej úrovni, netreba na nich zabúdať.

    Keď sme pri tom volaní. Telefonovanie zažíva postupnú zmenu a volať sa dnes dá už aj cez Messenger, WhatsApp, Viber a Skype, čím konkurencia postupne pribúda. Ako značka sa však venujeme aj iným službám ako len telekomunikačným, napríklad alebo produktom . Tu sa ten zoznam konkurencie začína výrazne rozširovať. Takže teraz sa zamyslite ešte raz. Kto sú vaši konkurenti?
     
  • Zamestnanci a firemná kultúra. Ak nie ste firma len s jedným zamestnancom, tak práve zamestnanci sú vašou neoddeliteľnou súčasťou. Chodiaca reklama na vašu značku, ktorá o vás vie viac ako bežný smrteľník a niekto, koho potrebujete, aby pracoval čo najviac a najlepšie a bol v práci spokojný. Aby ste dobrého a spokojného zamestnanca získali alebo si ho dlhodobo udržali, tak sa o neho musíte starať.



    A tu nastáva otázka: ste pre súčasných a potenciálnych zamestnancov tá najlepšia možnosť? Kto vám konkuruje v tomto smere? Človek, ktorý vyštudoval napríklad marketing, sa môže uplatniť tak v banke, ako aj u operátora, v konzultantskej spoločnosti, ale aj v malom startupe. Dnešná generácia má veľa premenných, podľa ktorých si vyberá zamestnanie a na tomto poli súperíte aj s inými značkami, ktoré sú svojimi zamestnancami vnímané veľmi pozitívne.
     
  • Zákazník a starostlivosť oň. Veľa firiem sleduje mieru zákazníckej spokojnosti a lojality. Ak vám na spokojnosti zákazníkov záleží, tak ju merajte a keď ju už nameriate, tak s tým niečo robte. Bodka. Ak máte tú možnosť, tak sa zaujímajte aj o to, ako sú ľudia spokojní s vašou konkurenciou a možno vaši zákazníci nakupujú aj u konkurencie a v takom prípade chcete vedieť, ako vnímajú vás verzus ich. Kombinatorika spokojnosti je pestrá. Ja vám ju chcem však trochu skomplikovať.

    Aj my, samozrejme, sledujeme všetkých priamych konkurentov. Ale nie sú jediní. Ak sa zameriame na zákaznícku skúsenosť v predajniach, náš zákazník nás nikdy neporovnáva len s operátormi. Porovnáva nás aj s ostatnými obchodmi, kde chodia nakupovať, či už je to drogéria, kníhkupectvo alebo oblečenie.



    Zákazník nerieši, že my predávame „telko“, ale to, ako sa k nemu v predajni správame a ako sa u nás cíti. To isté platí o online svete. Ak u nás nakupuje cez PC alebo telefón, podvedome nás porovnáva s inými online obchodmi. Takže, ak sme v grafoch lepší ako priama konkurencia, stále nie je dôvod na oslavu.
     
  • Komunikácia a značka. V neposlednom rade. Máte svoju cieľovú skupinu a máte len malý priestor získať si jej pozornosť. Ak komunikujete cez ATL, tak bojujete s 30 sekundami v 10-min brejku so všetkými silnými slovenskými značkami. Ak komunikujete cez online a mejly, tak nezabúdajte, že nie ste jediný, koho vaši fanúšikovia „followujú“ a od koho dostávajú newslettre. V online svete vám konkurujú obrovské značky s prepracovanými online profilmi  na Facebooku, Instagrame, ale aj na LinkedIn. Takže komunikačná konkurencia je ďalšia vec, na ktorú nesmiete zabúdať.

Teraz by som sa mohol znova spýtať, či viete, kto všetko je vaša konkurencia, ale táto otázka vám už chvíľku behá hlavou, alebo ste si na ňu už odpovedali. Možno ste prišli na značky, ktoré ste nevnímali ako konkurenciu, ale uvedomujete si, že môžu byť v hľadáčiku vašich zamestnancov ako potenciálny zamestnávateľ, alebo máte v hlave značku, ktorá rozmaznáva vašich zákazníkov v inom sektore a tým nepriamo vytvára tlak na vás.

Uvedomiť si rozmery potenciálnej konkurencie vás nemá vydesiť. Malo by vás to inšpirovať, nakopnúť a posunúť vpred. Najlepšie nápady prichádzajú z úplne iných miest, ako by ste čakali, a preto majte hlavu otvorenú, lebo ak chcete, nič nie je nemožné.


ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: