Prečo si startupy zaslúžia pozornosť korporátov


12.10.17
Publikoval Slavomír Oslej

Startupy vznikajú ako huby po daždi. Takmer každý deň počujeme o novej aplikácii alebo riešení, ktoré nám dokážu zjednodušiť život. Prečo by sa však aj korporácie mali zaujímať o tieto na prvý pohľad nenápadné projekty?


Startupy vs. korporácie

Takmer každý z vás už počul slovo startup. A ak náhodou nie, tu je definícia (ak ju už viete, posuňte sa zrakom o dva riadky nižšie):

V princípe je startup novovznikajúci projekt či označenie začínajúcej firmy, ktorá sa vyznačuje vysokou mierou inovatívnosti a škálovateľnosti svojho podnikateľského zámeru. Definícia je za nami.

Slovko korporát je zrejme tiež všeobecne známe. Áno, to je miesto, kde pracuje veľa ľudí, prevažne v otvorených pracoviskách.

Startupy a korporácie hovoria rôznymi jazykmi, fungujú rôznymi rýchlosťami a majú rozdielne úlohy v ekonomike. Neustále narúšajú status quo, vymýšľajú nové produkty, technológie alebo vyvíjajú nové obchodné modely.

Veľké korporácie sa hýbu pomalšie, ale neustále. Sú ako taký slon, ktorý keď sa rozbehne so svojím nápadom, vybuduje si svoje miesto na trhu. Sem-tam ale aj tie najinovatívnejšie korporáty pre veľké množstvo ľudí a procesov strácajú potrebnú pružnosť. Čistá podnikateľská vášeň startupov pre vytvorenie nového produktu alebo služby, ktoré rozrušujú trh, sa v korporátnom svete nájde len zriedka.

Na druhej strane, startupom často chýbajú zdroje a skúsenosti, aby mohli svoje sny realizovať bez akejkoľvek pomoci alebo spolupráce. Dokonca ani neobmedzené financovanie úplne nezaručí úspech startupového projektu.

Startupom niekedy už od začiatku chýba dôveryhodnosť pre získanie veľkých partnerstiev alebo meno na získanie miliónov klientov. Ukazuje sa, že jedným zo spôsobov, ako vyrásť, je spolupracovať s veľkou firmou plnou skúsených odborníkov z oblasti. Takéto partnerstvo môže viesť k:

  • dôležitým investíciám,
  • otvárať dvere k veľkej zákazníckej báze alebo networku,
  • možnostiam testovať, či novinka prinesie zákazníkovi želanú hodnotu.

Korporátni partneri môžu tiež pomôcť začínajúcim firmám s PR a budovaním značky.

Startup projekty = veľká výzva pre korporácie

Z prieskumu startupového ekosystému od KPMG z roku 2016 vyplýva, že približne dve tretiny korporátnych respondentov na Slovensku sú pasívne, respektíve nie sú súčasťou slovenského startupového ekosystému.

Na otázku, prečo sa do neho nezapojili, odpovedalo 65 % respondentov, že to nie je interná priorita ich podnikania. Na druhej strane je zaujímavé, že 79 % podnikov, ktoré sa do prieskumu zapojili, to spomenuli ako svoju najväčšiu výzvu.

Veľké korporácie sa teda začínajú zaoberať tým, ako dokážu využiť startupové nastavenie pre svoje inovácie, rozvoj podnikania a všeobecne na riešenie problémov.

Slovak Telekome sú pre nás inovácie dôležitou témou. Ako najväčší slovenský telekomunikačný operátor aktívne a dlhodobo podporujeme startupový ekosystém, nápady a startupové projekty v oblasti spoločensky prospešného podnikania a inovácií.

Spolupracujeme s coworkingovými centrami Impact Hub Bratislava, 0100 Campus a Hub:raum Krakow. Podporovali sme niekoľko startupových víkendov či v posledných dvoch rokoch organizovali dva vlastné hackathony. O tom, čo to ten hackathon je, si môžete prečítať v mojom predchádzajúcom článku.

Tento rok sme spustili Innovation Geeks

Innovation Geeks je platforma, ktorej hlavnou myšlienkou je, aby sa technologické inovácie rozšírili medzi čo najväčšie množstvo ľudí. Ale ako nato? Jednoducho – pomocou inšpiratívnych eventov nielen na technologické témy, podpory, zdieľania, prepájania a aj pomocou tretích strán alebo startupov, vytvárať inšpiratívne myšlienky a produkty, ktoré posunú náš svet vpred.

V septembri sme spustili novú platformu – web Innovation Geeks. Ak máte odvážny projekt alebo kreatívny nápad, ozvite sa nám a porozprávajme sa o tom, ako na ňom pracovať spoločne! 

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: