Značka je to najcennejšie, čo máte. Budujte ju a majte ju pod kontrolou


17.10.17
Publikoval Miňo Báthory

Značka je to, čo definuje váš biznis. Ak chcete byť úspešní, musíte sa o ňu starať. Budovanie značky je však dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje množstvo zmien. Prečítajte si pár rád, ako na to.


Značka si vyžaduje pozornosť

Chcete riadiť svoju značku a nechcete ju nechať žiť svojím životom. Správny prístup, ale ako na to? V prvom rade potrebujete nájsť pochopenie vnútri firmy, pretože už na začiatku môžu prísť otázky ako: „Načo investovať do smerovania značky, keď biznis funguje dobre?“

Dnes vám síce biznis ide dobre, ale ak sa o oň nebudete starať a vaša značka stratí kontakt so zákazníkmi, tak o 5 rokov môžu potichu odísť ku konkurencii. Hlavne, keď si konkurencia vybuduje svoju značku na hodnotách blízkych vašim zákazníkom.

Druhá obľúbená interná otázka je: „Koľko na tom zarobíme?“ No, najbližší rok či dva asi nič, skôr naopak, bude vás to stáť extra investície. Ak to však budete robiť dobre, tak posilníte vzťahy so súčasnými zákazníkmi a môžete získať zákazníkov konkurencie. Pripravte sa na to, že budovanie značky je beh na dlhú trať a veľakrát zakopnete.

Ako vybudovať vašu značku

Poďme sa pozrieť na to, ako pracovať so značkou, ktorá je už etablovaná na trhu. Nebudeme sa venovať tomu, ako vybudovať značku na zelenej lúke, lebo to si vyžaduje trochu iný prístup. Nasledujúci postup sa vám môže zdať ako jeden z mnohých, ale je osvedčené, že naozaj funguje.

  • Zmapujte si trh – najlepšie cez U&A štúdiu, ktorá vám povie, ako vyzerá konkrétny trh, na ktorom sa pohybujete. Dá vám základné informácie o podieloch na trhu, zákazníckom správaní a preferenciách zákazníkov, ako aj o prítomných značkách (vašej aj konkurenčných). Pýtajte sa na imidž značiek a zamerajte sa na to, čo vás odlišuje od ostatných.
  • Identifikujte svoju cieľovú skupinu – jasne si definujte, kto sú tí zákazníci, na ktorých sa chcete obracať a smerovať na nich svoju komunikáciu. Nezabúdajte na súčasných zákazníkov. Cieľových skupín môže byť viac, ale imidž vašej značky je len jeden. Poznajte svojich zákazníkov zo všetkých strán a pozerajte sa na ich hodnoty, túžby a celkový životný štýl.

  • Odlíšte sa a buďte jedinečný –  Poznáte trh aj zákazníkov. Nájdite si svoje miesto na trhu. Určite nechcete byť v tieni svojho konkurenta alebo sa podobať na iné značky. Nájdite si preto smer, vlastnosť či imidž – skrátka pozíciu značky, ktorá vás odlíši a prinesie vám unikátnosť. Zároveň by ste však týmto smerom mali napĺňať hodnoty a očakávania svojich zákazníkov. Ak je vaša cieľová skupina konzervatívna, nikdy si ich nezískate nespútanou vášňou objavovať nové veci.
  • Značka je ako DNA – ak máte zadefinovanú jasnú stratégiu značky, jej hodnoty, ašpirácie a smerovanie, začnite sa tak správať naplno. Zmenou komunikácie sa to nekončí. Veľa firiem zmení komunikáciu, vytvorí nový slogan a vynoví predajne. To však nestačí. Zmeniť sa musí celá firma. Ak meníte DNA firmy, musíte začať vnútri. Nalaďte na nový smer všetkých pracovníkov, vysvetľujte a rozprávajte sa. Získajte pre túto zmenu kľúčových ambasádorov a začnite u tých najvyššie postavených.

  • Zákazník to musí cítiť – Nové smerovanie značky musí ísť skrz všetky kanály. Dôležitá je komunikácia na zákazníkov. Predné línie, či už sú to predajne alebo online, musia fungovať tak, aby napĺňali nové hodnoty značky. Ak chcete byť mladá dynamická značka, vaše predajne ani vaša stránka nesmú vyzerať ako spred desiatich rokov. Nové smerovanie sa môže dotknúť aj vašich produktov či služieb.
  • Sledujte zmenu – nastavte si ciele, podľa ktorých budete vedieť, či sa vaša značka posúva tým správnym smerom. Sledujte, ako vás vnímajú zákazníci, či pociťujú zmenu, či je táto zmena v súlade s vašou stratégiou, a či sú s touto zmenou zákazníci spokojní. Nečakajte zmeny v priebehu mesiacov, proces je dlhodobý. My našimi firmami žijeme každý deň, zákazníci na nás myslia len občas.

Budovanie značky a s ním často súvisiaca zmena chcú čas. Čím zásadnejšia zmena, tým ťažšie to pôjde. Je dôležité správne nastaviť stratégiu značky tak, aby nenapĺňala potreby len najbližších pár rokov. V dnešnej dobe zákazníci nekupujú služby a tovar, ale za svoje peniaze očakávajú zážitok a naplnenie svojich potrieb. Identifikujte sa s potrebami svojich zákazníkov a na základe nich budujte značku. Len tak máte šancu na úspech. 

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: