Ako začať blogovať aj vo vašej firme


16.11.17
Publikoval Monika Floreková

Blog už dávno nie je vhodný iba pre fashion a food blogerov. Blogovaním, teda pravidelným písaním článkov, dokážete zvýšiť dôveryhodnosť firmy a edukovať trh o svojej oblasti pôsobenia. Takže sa nebojte, naštartujte svoju kreativitu a prečítajte si mojich pár tipov, ako začať blogovať.


Poznajte svoje publikum

O dôležitosti určenia svojej cieľovej skupiny ste sa mohli dočítať už v predchádzajúcom článku, kde sme si predstavili možnosti sociálnych sietí. Rovnaká rovnica platí aj pri blogovaní: skôr ako sa pustíte do písania svojho prvého článku, zamyslite sa nad tým, kto tvorí vaše cieľové publikum – sú to profesionáli alebo široká verejnosť? Možno sa vám zdá, že v tom rozdiel nie je, ale mýlite sa.

Vaše cieľové publikum vám minimálne pomôže:

  • vyšpecifikovať témy, o ktorých budete písať,
  • určiť tón komunikácie – pre odborné publikum sa nemusíte báť používať rôzne skratky alebo odborné výrazy, široká verejnosť, naopak, týmto pojmom rozumieť nemusí, a preto ich určite vysvetlite alebo nahraďte,
  • vybrať distribučné kanály – to, že napíšete článok a umiestnite ho na svoju stránku, je iba začiatok. Musíte si vybrať aj efektívnu formu, ako tento obsah dostanete k svojej cieľovej skupine. Môžu to byť e-maily alebo rôzne typy sociálnych sietí.

Hlavnou zásadou pri štarte blogu je myslieť na to, že nech už píšete pre akúkoľvek cieľovú skupinu, článok musí byť v prvom rade ľudský. Nesnažte sa znieť nasilu sofistikovane. Píšte články tak, ako keby ste sa rozprávali s kolegami alebo známymi, ktorým sa snažíte niečo vysvetliť.

Ako začať blogovať – jednoduchosť a pravidelnosť

Aby bol váš článok jednoduchý na pochopenie a čitatelia sa v ňom nestrácali, venujte sa v každom texte iba jednej téme. Napríklad ja sa vo svojom článku venujem tomu, ako začať blogovať. Mohla by som rozpísať viac aj o možnosti sociálnych sietí pri distribúcii posolstva alebo sa zamerať na efektívne e-maily, bola by to však zbytočná odbočka od podstaty veci.

Ďalšou dôležitou vlastnosťou blogovania je pravidelnosť. Ak sa ako firma rozhodnete spustiť vlastný blog, myslite na to, že obsah musí pribúdať pravidelne. Nemôže sa stať, že jeden mesiac pribudne článkov osem a ďalší iba dva.

Ide totiž o vašich čitateľov. Keď si zvyknú, že na webe nájdu každý mesiac nový obsah, môže sa stať, že ak tam nič nebude, odídu a už sa nemusia vrátiť. Na druhej strane to súvisí aj so SEO stratégiou, ku ktorej sa o chvíľku dostaneme. Na to, aby ste nezabudli napísať žiadny článok, vám pomôže tzv. redakčný kalendár.

Plánujte svoj obsah

Redakčný kalendár môže mať rôznu podobu. Tou najjednoduchšou je excelovská tabuľka, v ktorej si napíšete:

  • názov článku,
  • krátky obsah článku,
  • zodpovednú osobu – autora,
  • termín dodania alebo publikovania článku.

Samozrejme, vaša tabuľka môže obsahovať aj viac informácií. Ak používate na webe CTA (call to action) prvky ako napríklad bannery pod článkom na promo produktov alebo prihlásenie do newslettra, pokojne si napíšte, aký CTA prvok sa má pod konkrétnym článkom zobraziť. Redakčný kalendár môže slúžiť aj ako analytický nástroj, s ktorým môžete vyhodnocovať čítanosť blogov. O tom však niekedy inokedy.

Redakčný kalendár vám v prvom rade poslúži ako pomocník pri plánovaní tvorby obsahu – viete si skontrolovať, či bol konkrétny článok uverejnený, prípadne či nejaký autor nezabudol napísať ten svoj.

SEO stratégia

SEO (search engine optimization) stratégia je komplexný proces a určite váš web neposunú vyššie vo vyhľadávačoch jeden alebo dva blogové články. O čo ale ide? Každý z nás vyhľadáva, napr. cez Google, rôzne výrazy, či už je to letná dovolenka v Taliansku alebo makový koláč recept. Tieto vyhľadávané slová a výrazy dokážete zistiť cez nástroj Google AdWords.

Ďalší proces je už jednoduchší: vyberiete si slovo, napríklad spomínanú letnú dovolenku v Taliansku, a vytvoríte okolo neho článok. Kľúčové slovo musíte použiť v nadpise, podnadpise a, samozrejme, v texte. To sú pravidlá používania kľúčových slov v článku v skratke. Ako som už spomínala, celá SEO stratégia je trošku komplikovanejšia.

To, či budete pri svojich článkoch používať kľúčové slová, záleží od vašich cieľov. Niekedy je totiž pomerne ťažké prirodzene ich vtesnať do textu – vtedy dajte na svoj inštinkt a tvorte obsah, ktorý ľudí v prvom rade zaujme.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: