Hackathon: Ako spraviť z inovácií súťaž


31.08.17
Publikoval Slavomír Oslej

Na slovo hackathon narazíte skoro na každom kroku. Už dávno sa tento pojem dostal za hranice startupovej komunity a eventy s označením „hackovacie“ sa organizujú čoraz častejšie. Viete ale, čo si pod týmto označením máte predstaviť?


Krátka poučka hackathonu

Toto záhadné slovíčko vzniklo zložením slov „hack“ a „marathon“. Spája sa so skupinou hackerov, ktorí pôsobili od 60. rokov 20. storočia. Prečo sa vôbec spojili? Dôvod bol jednoduchý – chceli hravým spôsobom riešiť problémy a prekonávať limity programovacích jazykov.

Hackathony obyčajne trvajú od jedného dňa až po celý týždeň. Väčšinou sa však stretneme s 24- až 48-hodinovými maratónmi tvorby produktu alebo riešenia, ktoré sa viažu na konkrétne zadanie. Mnohé hackathony sú súťažné a týkajú sa tém od výmyslu sveta. Formát zvyčajne zahŕňa kick-off, kde sa prestaví téma hackathonu, a následne sa tvoria tímy z účastníkov.

Ako to celé prebieha?

Zloženie účastníkov závisí od cielenia eventu. Hackathon môže byť určený veľmi úzkej skupine, alebo môže mať, naopak, čo najširší záber. Tradičnými účastníkmi sú však programátori, dizajnéri, marketéri, UX špecialisti a iní odborníci.

Účastníci prichádzajú na hackathon najmä s chuťou na niečom zamakať a niečo za relatívne krátky čas vytvoriť. Nemusia mať hneď od začiatku pripravené riešenie alebo geniálny nápad. Okolo tých, ktorí už na hackathon prídu s vlastnou ideou, sa však vytvoria tímy. Po rozdelení do tímov sa začína maratón hackovania.

Jediné prerušenie práce predstavujú mentorské bloky, počas ktorých sa účastníci môžu poradiť so skúsenými ľuďmi z fachu. Ďalšia prestávka je venovaná jedlu a pár hodinám spánku. Samozrejme, ak je pre účastníkov dôležitý... Skutočný hacking sa zvyčajne odohráva v priebehu posledných 8 až 12 hodín. Po dokončení produktov predstavujú tímy svoj nápad a svoju prácu v podobe prezentácie alebo prototypu porote, ktorá následne vyberie víťazov.

Čo na hackathone človek získa?

V najlepšom prípade výhru, možno aj prácu. Každý však získa nové skúsenosti. Hackathon predstavuje príležitosť naučiť sa niečo nové. Poskytuje priestor a čas na rozvíjanie problémov, ktoré sú aktuálne. V neposlednom rade je to skvelý networking a možno aj príležitosť na založenie budúceho startupu.

Aký bol Telekom Big Data Hackathon 2017

Telekom Big Data Hackathon bol prvým z podujatí pod hlavičkou Innovation Geeks, ktorý sa uskutočnil počas jedného májového víkendu v priestoroch coworkingu Impact Hub. Účastníkom sme umožnili pracovať s reálnou vzorkou anonymizovaných dát, ktoré potrebovali na riešenie zadaní v dvoch súťažných kategóriách:

  • najlepšie využitie big data na manažovanie kampaní/digital,
  • najinovatívnejšie využitie GEO big data.

Súťažilo 40 účastníkov v 7 tímoch. Víťazom v kategórii najlepšieho využitia big data na manažovanie kampaní/digital sa stal tím Filmový trpaslík s návrhom projektu personalizovaného odporúčania filmov.

V kategórii najinovatívnejšieho využitia GEO big data vyhral projekt s názvom CO2. Ten analyzoval dostupnosť siete a jej výpadky. Vzhľadom na kvalitu prezentovaných príspevkov sa porota rozhodla udeliť špeciálnu cenu (vstupenky na konferenciu By Design Conference) tímu Transmart, ktorý priniesol nápad optimalizovať sieť liniek MHD na základe našich big data. 

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: