Home office, remote working alebo práca mimo práce: Pripojenie


23.01.19
Publikoval Michal Pindiak

V posledných rokoch sa našťastie už aj u nás začína čoraz častejšie presadzovať práca z iných miest ako len z oficiálnej kancelárie. Či už je to sporadická práca z domu (home office), alebo prípady, keď sú celé oddelenia zložené z geograficky rozmiestnených zamestnancov, ktorí väčšinu času pracujú z iných miest po celom svete (remote working).


Nároky na podobný spôsob práce sa v mnohom líšia od situácie, keď iba ráno prichádzame do pripravenej kancelárie. Dnes sa pozriem na to, ako sa na podobný štýl práce pripraviť po technickej stránke.

Základom na prácu z inej lokality je bezproblémová komunikácia s kolegami, dodávateľmi či so zákazníkmi a neustály prístup k firemným aplikáciám a pracovným dátam. Ako prvé to, samozrejme, musí povoliť zamestnávateľ a firemné IT.

Spoľahlivé riešenie pre home office

Pokiaľ ide o komunikáciu, už v jednom z predchádzajúcich článkov sme sa pozreli na možnosť používať služobnú pevnú linku aj mimo pracovného stola. Existuje množstvo podobných riešení, ktoré sa líšia svojimi funkciami aj cenou – okrem Magenty Connect stojí za zmienku aj Skype for Business. Ideálne je mať k dispozícii namiesto množstva čiastkových riešení jedno a poriadne. Také, ktoré funguje na vašom notebooku aj mobile bez ohľadu na to, či ste pripojení k firemnej sieti alebo mimo nej.

Zo Slovenska či zahraničia, spoľahlivo a bezpečne – a viete ho použiť nielen na komunikáciu so svojimi internými kolegami, ale aj s externými dodávateľmi a so zákazníkmi. Podobné riešenia zvyčajne umožňujú vytvárať aj konferencie – namiesto stretnutia naživo sa tak ku kolegom v Bratislave vedia cez internet pripojiť aj kolegyne zo Žiliny a dodávateľ z Banskej Bystrice, čo v konečnom dôsledku ušetrí čas a tiež peniaze na cestovanie.

Na to, aby mali zamestnanci v teréne prístup k firemným aplikáciám a súborom, slúži napríklad softvér VPN riešenia (softvérové virtuálne privátne siete). Notebooky sa bezpečne pripoja k vnútornej firemnej sieti tak, aby sa používatelia dostali k údajom, ktoré potrebujú, no súčasne aby boli citlivé firemné dáta stále chránené. Alebo je možné na prístup „do firmy“ využiť rozličné možnosti virtuálnej pracovnej plochy. Snahou každého IT oddelenia je nájsť to pravé riešenie pre danú spoločnosť – z pohľadu praktickej použiteľnosti, dostupných funkcií, bezpečnosti či nákladov.

Nezabudnite sa na home office pripraviť dopredu

A čo môžeme urobiť pre to, aby bola pre nás práca z iného miesta čo najjednoduchšia a najpohodlnejšia?

Dôležité je mať doma alebo na mieste, odkiaľ budem pracovať, spoľahlivé pripojenie na internet. Ideálne, nech je dostatočne rýchle a dátovo neobmedzené, aby sme sa bez obáv mohli pripájať aj k videokonferenciám či rýchlo sťahovať a posielať aj väčšie súbory.

Okrem hlavného pripojenia na internet je dobré mať k dispozícii aj zálohu, ak by sa náhodou stalo niečo nepredvídané, ako napríklad výpadok elektriny, ktorý spoľahlivo zneškodní domácu WiFi sieť práve pred dôležitým stretnutím. Takouto zálohou môže byť napríklad pripojenie cez mobil. Na smartfónoch je možné jednoducho zapnúť funkciu mobilného hotspotu a z vášho telefónu sa tak stane WiFi router, ku ktorému môžete cez WiFi pripojiť notebooky či tablety. Prenesené dáta sa pritom čerpajú z vášho mobilného paušálu.

Jedinou nevýhodou mobilného hotspotu je, že pomerne rýchlo vybíja batériu mobilného telefónu. Preto je vhodné mať vždy k dispozícii nabíjačku a pre každý prípad aj externú batériu – powerbank.

Pred odchodom z práce sa oplatí skontrolovať, či sú v notebooku nainštalované všetky potrebné aplikácie (na pripojenie do firemnej siete, na komunikáciu, čet, e-maily), prípadne všetky potrebné aktualizácie, aby sme sa vedeli pripojiť zvonku. A vyskúšať si krátky test pripojenia, či všetko naozaj funguje tak, ako má.

Ak by som až doma zistil, že mi na firemnom notebooku chýba program, ktorý si neviem nainštalovať mimo firemnej siete a bez ktorého sa nedokážem pripojiť, nič s tým už neurobím. Tiež je vhodné vyskúšať si, ako fungujú jednotlivé aplikácie, aby som sa nepokúšal spustiť konferenciu po prvýkrát až tesne pred tým, ako to budem potrebovať.

Ak som venoval pozornosť tejto príprave, potom je pripojenie sa z domu jednoduché. Samozrejme, vždy sa oplatí všímať si aj drobné detaily, napr. ak sa notebook každých 10 minút odpojí, je dobré dať spätnú väzbu svojim IT kolegom. Často stačí, ak na základe aj vašej spätnej väzby upravia jedno drobné nastavenie a uľahčia tým prácu desiatkam ďalších zamestnancov.


ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: