Nie, nie, nemám záujem o bambusové ponožky. Dopočutia!!!


19. 12. 23
Publikoval Alexander Sejna

Staršie ročníky sa možno pousmejú, pretože sa s podobnou príhodou streli osobne, alebo ak nie, aspoň o nej počuli od niekoho iného. Pre tých mladších: nebolo náhodou, že vám za týždeň 4-krát niekto zavolá s ponukou, či nemáte záujem si cez telefón kúpiť tento produkt.


Telemarketing je s nami viac ako sto rokov

Ak by niekoho zaujímala história telemarketingu, jeho počiatky siahajú hlbšie do histórie ako by sme si mohli myslieť. Viaceré zdroje uvádzajú, že až na koniec 19. až začiatok 20. storočia, kedy americké dámy, ktoré trávili veľa času v domácnostiach, sa pokúšali predať svoje napečené výrobky a praktizovali v tej dobe "predaj po telefóne" medzi svojimi známymi. Vznik telemarketingu tak azda patrí ženám v domácnostiach, ktoré svojimi schopnosťami a milým hlasom dokázali nielen upiecť chutné koláče, ale zároveň „upiekli“ aj účastníka na druhej strane telefonátu. 

Telemarketing začala naberať na obrátkach koncom 70. až 80. rokov minulého storočia, prekonal vynaložené tržby na direct mailovú komunikáciu, v podobe adresovaných listových zásielok priamo určeným potenciálnym kupujúcim. To zaručilo úspech a spoločnosti sa častejšie začali obracať na tento typ priameho predaja cez telefón, ktorý poznáme dodnes.

 

Nevyžiadané hovory už dozvonili...

Problematike nevyžiadaných marketingových volaní sa už dlhšie venuje Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Ten si zobral na mušku práve takýto typ hovorov, ktorý vo väčšine prípadov, otravujú spotrebiteľov rôznymi ponukami, od spomínaných bambusových ponožiek v nedávnej minulosti, až po úžasné ponuky, ktoré keď v danom okamihu nevyužijete, zajtra bude neskoro a spotrebiteľ príde o možnosť ušetriť desiatky až stovky eur ročne. 

 

Zoznam nevyžiadaných volaní existuje takmer dva roky. Stačí sa len registrovať.

Úrad v zmysle § 116 ods. 7 a nasl. Zákona č. 452/2021 o elektronických komunikáciách od 1.11.2022 spustil Zoznam telefónnych čísel pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní, ktorý je prístupný na webovej adrese www.nevyziadanevolania.sk.

Do zoznamu sa môže zaregistrovať akákoľvek fyzická alebo právnická osoba, ktorá má slovenské telefónne číslo za účelom vyjadrenia nesúhlasu s prijímaním marketingových volaní. Výhoda tohto zoznamu spočíva aj v tom, že nemusí ísť len o mobilné číslo, registrovať je možné aj číslo pevnej linky. Túto možnosť určite ocenia napríklad seniori, ktorí nemajú mobil, ale len pevnú linku. Takýmto spôsobom si sami, alebo pomocou rodiny či blízkych, môžu pomôcť, aby ich pevné linky zbytočne nevyzváňali reklamnými ponukami.

Pri registrácii sa užívateľ môže sám rozhodnúť akú formu blokovania nevyžiadaných volaní si zvolí. Samotná registrácia totiž ponúka blokovanie všetkých takýchto typov volaní, alebo možnosť segmentácie podľa zamerania. V praxi to znamená, že užívateľ môže nechať blokovať napr. volania s ponukami z oblasti gastronómie, poisťovníctva či investovania. V zozname sa nachádza viacero oblastí, z ktorých si môže vybrať podľa vlastného uváženia, prípadne ak je presvedčený, že nechce dostávať žiadne nevyžiadané volania, vyberie si možnosť blokovať všetky takéto hovory. 

 

Aktualizácia registrácii dvakrát do mesiaca

Užívatelia, ktorí urobili prvý krok k tomu, aby sa vyhli nevyžiadaným telemarketingovým volaniam, sa môžu aj napriek ich registrácii stať obeťou takéhoto typu reklamného telefonátu. Aktualizácia údajov na stránke www.nevyziadanevolania.sk sa uskutočňuje dvakrát do mesiaca, k 1. a 16. dňu v kalendárnom mesiaci.

 

Čo hovorí prax?

Každý subjekt, ktorý má zámer vykonávať priamy marketing prostredníctvom volaní, je povinný zaregistrovať sa na webovej stránke www.nevyziadanevolania.sk ako marketingový subjekt. Následne si musí overovať čísla zo svojej databázy, na ktoré plánuje marketingový subjekt vykonávať priamy marketing prostredníctvom volaní v tomto zozname, až následne by mal uskutočniť hovor. 

V prípade, že tomu nebude tak, poškodená osoba môže nahlásiť podnet prostredníctvom stránky www.nevyziadanevolania.sk a Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb prešetrí daný incident a vyvodí z toho patričné dôsledky. 

V prípade, že volajúci subjekt poruší zákonnú povinnosť a nebude sa pred uskutočnením  marketingového hovoru riadiť týmto zoznamom, úrad mu udelí pokutu od 200 eur do 5% z obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, čo je celkom vysoká pokuta za nedodržovanie stanovených pravidiel.

 

Registroval som sa, aj tak mi volali... Prečo?

Existujú výnimky, na ktoré upozorňuje aj Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, kedy môže subjekt zavolať spotrebiteľovi aj v prípade, že svoje číslo zaregistroval do zoznamu nevyžiadaných volaní.

Minulý mesiac si spotrebiteľ kúpil spotrebný tovar prostredníctvom e-shopu, kde vyplnil svoje telefónne číslo a súhlasil s podmienkami nákupu. V prípade, že sa mu ozval pracovník internetového obchodu a ponúkol mu podobný alebo alternatívny tovar za výhodnejšiu cenu, nemožno klasifikovať tento hovor ako nevyžiadaný – prevádzkovateľ e-shopu dodržal všetky náležitosti a zákazníka kontaktoval na základe predchádzajúcej objednávky. 

Druhý príklad hovorí o zmluvnom vzťahu spotrebiteľa a volaného subjektu. Ak má spotrebiteľ uzavretú platnú zmluvu so svojim poskytovateľom internetu či televízie, ten mu môže zavolať a ponúknuť mu výhodnejšiu ponuku či inú dostupnú službu na jeho adresu. Ani v tomto prípade nemožno hovoriť o porušení pravidiel.

Do tretice sa zameriame na nevyžiadaný marketingový hovor napr. od cestovnej kancelárie, v ktorej spotrebiteľ zanechal svoj kontakt a požiadali ich o cenovú ponuku zimnej či letnej dovolenky. Vzhľadom k tomu, že prvotná aktivita vyšla zo strany spotrebiteľa, ponuka zo strany cestovnej kancelárie nie je považovaná ako nevyžiadaná telefonická komunikácia.

Vo všetkých uvedených príkladoch však platí, že spotrebiteľ môže hovor priamo počas telefonátu namietať, volajúci musí námietku preukázateľne potvrdiť a viac spotrebiteľa telefonicky nekontaktovať s akoukoľvek marketingovou ponukou. 

Na záver dodáme, že všetci tí, ktorí telemarketing vykonávajú sú povinní overovať si registrované telefónne čísla v zozname a dodržiavať vôľu zákazníkov. Na regulárne dodržiavanie si posvieti Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorý priebežne vykonáva kontrolu nad dodržiavaním zákona.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: