Sociálne siete a rok 2019. Na čo sa môžeme tešiť?


06.02.19
Publikoval Matej Zavacký

Sociálne siete prežili veľmi turbulentný rok. Najviac sa zapotili v centrále Facebooku, kde museli vysvetľovať únik osobných údajov. Neúspešne vyskúšali kritizovaného prieskumníka, zmenil sa algoritmus uprednostňujúci príspevky rodiny a známych, a bojovalo sa aj s falošnými účtami a účtami, ktoré podporovali dezinformácie.


Blokovaniu účtov sa nevyhol ani Twitter – napríklad za porušovanie pravidiel či blokovanie účtov teroristických skupín. Darilo sa Instagramu, ktorý dosiahol viac než jednu miliardu aktívnych používateľov, vrátil sa ku chronologickému feedu a spustil IGTV či sledovanie hashtagov. Aký bude rok 2019? Čo od neho môžeme na sociálnych sieťach očakávať?

Stories, stories a ešte raz stories. Príbehy na Instagrame, ktoré po 24 hodinách zmiznú, sú čoraz populárnejšie. Do príbehov je aktuálne možné dávať obrázky, gifká, otázky či rôzne prvky virtuálnej reality. Rok 2019 bude ešte omnoho interaktívnejší ako doteraz. Základom je stále byť čo najbližšie k divákovi, a preto sa má zmeniť aj Q&A – odpovedanie piesňami alebo inými prvkami.

Rovnako je možné pridávať do príbehov údaje o reálnom čase. Facebook taktiež testuje videoankety v reklamách, ktoré majú zvýšiť ich atraktivitu a zlepšiť kontakt s ich publikom. Tešiť sa pravdepodobne môžeme aj na Youtube stories, ktoré však pravdepodobne budú dostupné iba v aplikácii pre mobilné zariadenia. A šepká sa, že tento rok bude Instagram skrývať hashtagy.

Virtuálna realita

Ako som spomenul vyššie, virtuálna realita sa využíva už napríklad v príbehoch. Facebook aktuálne testuje rôzne možnosti, ako pracovať s virtuálnou realitou, ktorá môže výrazne pomôcť pri nákupnom procese, ktorý sa môže ešte viac urýchliť. Pomocou virtuálnej reality bude možné „vyskúšať“ si rôzne produkty, ako napríklad oblečenie či rôzne dekorácie, alebo nábytok priamo vo vašej obývačke. Jednoducho si vyfotíte izbu, z katalógu vyberiete konkrétny druh produktu a viete si predstaviť, ako to bude zhruba vyzerať.

Influenceri

Influenceri a celebrity majú silnú moc a firmy si to dostatočne uvedomujú. Takmer každá väčšia spoločnosť má dnes svojich influencerov, ktorí propagujú jej produkty svojim fanúšikom. Ak používa váš idol napríklad istú značku parfumu, je veľká pravdepodobnosť, že práve z tohto dôvodu si daný parfum zakúpite aj vy. Časť influencerov však berie množstvo ponúk, ktoré sa im naskytnú, a ľudia už začínajú propagáciu vnímať viac ako reklamu a v tom horšom prípade ich začne časom obťažovať.

Ďalším aspektom hlavne v našich končinách je fakt, že väčšina významných influencerov je obsadená dlhodobou spoluprácou. A preto sa tu objavuje pojem mikroinfluencer. Mikroinfluencer je človek, ktorý má iba niekoľko tisíc sledujúcich a zameriava sa na konkrétnu oblasť – foodbloger, cestovateľ alebo životný štýl. Mikroinfluencer je výbornou voľbou, pretože môže váš produkt dostať k úzkej skupine sledovateľov, s ktorými má bližší vzťah, a spoluprácu je možné realizovať buď formou barteru, alebo s podstatne nižšími finančnými nákladmi. Mnohí marketingoví odborníci tvrdia, že influencerov v budúcnosti nahradia virtuálni influenceri, teda digitálne vytvorení avatari.

Sociálne siete a stále viac populárny videoobsah

Časy, keď sme písali dennodenné statusy, sú dávno preč. Text nahradili obrázky, ktoré majú väčšiu výpovednú hodnotu. Zaujať používateľov je čoraz náročnejšie a predpokladá sa, že do roku 2020 budú 80 % online obsahu tvoriť práve videá. Do svojich príbehov pridávame čoraz viac videí, ktoré sú autentickejšie a často zaujímavejšie. Facebook už spustil Facebook Watch a Watch Party na sledovanie videí s priateľmi.

Rovnako Instagram spustil svoju IGTV na umiestnenie videí dlhších ako minútu. Sociálnym sieťam bude určite kraľovať vertikálny obsah, keďže 80 % z celkového času na sociálnych sieťach sa uskutočňuje prostredníctvom mobilných aplikácií a až 94 % používateľov točí na týchto zariadeniach videá vertikálne. Vertikálnym videám sa začne prispôsobovať aj Youtube, ktorý pomaly spúšťa prvé vertikálne reklamy.

Rok 2019 bude v online svete a na sociálnych sieťach určite zaujímavý. Facebook sa posnaží zlepšiť svoju reputáciu, pokračuje sa v boji s fake účtami, Instagram sa pravidelne vylepšuje a získava nových používateľov a novinkám sa určite nevyhne ani Youtube. Uvidíme s čím všetkým nás sociálne siete v najbližších mesiacoch prekvapia.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: