Online marketing: zistite všetko podstatné z online sveta


5.2.2020
Publikoval Matej Zavacký

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako funguje online marketing? Ako je možné, že tričko, ktoré ste si pozerali v e-shope, vás zrazu prenasleduje na každej druhej webovej stránke? Dnes sa na našom blogu dozviete to podstatné z online sveta.


Google Analytics

Google Analytics je mimoriadne populárny nástroj od spoločnosti Google umožňujúci vlastníkom webových stránok získavať štatistické dáta o používateľoch svojho webu, analyzovať návštevnosť stránky, sledovať cestu, odkiaľ k nim používateľ prišiel, alebo aj sledovanie konverzie, teda predaja. Vďaka Google Analytics je možné sledovať aj interakciu návštevníka so stránkou.

Predstavte si to ako akéhosi neviditeľného človeka, ktorý sleduje všetkých návštevníkov stránky. Vie, odkiaľ prišli, čo na nej robili aj to, či a čo nakúpili. Na to, aby ste sledovali pre vás relevantné štatistiky, musíte najskôr v účte nastaviť všetky relevantné položky. Na začiatku to síce zaberie viac času, ale výsledky oceníte.

Google Ads a Google Adsense

Google Ads je reklamný systém, ktorý umožňuje nastavenie reklamy vo vyhľadávači a na partnerských weboch Googlu. Poznáte to. V prípade, že potrebujete niečo kúpiť, s najväčšou pravdepodobnosťou si to pozriete online – prostredníctvom vyhľadávača. Ak teda do vyhľadávača zadáte kľúčové slovo alebo slová, Google vám najprv ponúkne platené výsledky.

Google Ads je výborná cesta, ako nakúpiť vysoko cielenú reklamu platenú za prekliky. Platíte iba za reálne kliknutie, ktoré vykoná potenciálny zákazník, a publikum je možné zúžiť podľa cieľovej skupiny – geograficky, demograficky, ale aj podľa záujmov a iných kritérií. Ak máte napríklad kamenný obchod v Košiciach, nemá zmysel, aby sa vaša reklama zobrazovala ľuďom z Bratislavy. Google v rámci reklamnej platformy Ads vytvoril aj možnosť umiestnenia reklamy na rôzne webové stránky.

Ak teda máte webovú stránku, zaregistrujte sa do Google Adsense, umiestnite na svoju stránku reklamy a získavajte provízie za kliky. Služba Adsense je vhodná aj pre mobilné zariadenia; reklamné jednotky sa responzívne prispôsobujú rôznym veľkostiam obrazoviek.

SEO

SEO (Search Engine Optimalization) je skratka označujúca optimalizáciu pre vyhľadávače. Zahŕňa postupy, metódy a stratégie, vďaka ktorým sa majitelia webových stránok dokážu dostať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Hneď na začiatku však treba poznamenať, že ide o dlhodobú aktivitu a výsledky sa nedajú očakávať zo dňa na deň. Aby používatelia chodili na vašu webovú stránku, je nutné mať ju správne optimalizovanú.

V prvom rade je dôležité poznať, pre aké frázy sa má váš web zobrazovať a kto sú vaši návštevníci. Mimoriadne dôležitý je teda prieskum a analýza relevantných kľúčových slov a následne ich implementácia do obsahu webovej stránky. Rovnako dôležité je mať optimalizovaný aj samotný web, ktorý by sa mal načítavať rýchlo a mal by mať responzívny dizajn.

To je iba zlomok zo všetkých technických požiadaviek. Obsah na webe by mal čo najviac korešpondovať s potrebami používateľa, ktorý vyhľadáva vaše kľúčové slová. V prípade, že sa budete optimalizácii dostatočne venovať, zlepšíte viditeľnosť svojej stránky, zvýšite jej návštevnosť a v prípade e-shopov viete prekonať konkurenciu a neustále zvyšovať svoj zisk. 

Remarketing

Remarketing je metóda cielenia reklamy zameraná na oslovenie cieľovej skupiny ľudí, ktorí už vašu webovú stránku navštívili. Poznáte to. Pozeráte si nejaký tovar na internete a po vypnutí webstránky na vás zrazu vyskakuje z každej strany. Používatelia navštevujúci vašu webovú stránku sú označení pomocou cookies, ktoré si v prípade povolenia prehliadač uloží.

Ako teda remarketing funguje krok po kroku? Návštevník príde na vašu webovú stránku. Je označený pomocou cookies. Zadávatelia reklamy vytvárajú špeciálnu reklamu výhradne pre týchto návštevníkov a reklama sa im vďaka tomu zobrazuje na iných webových stránkach. Návštevník sa v prípade záujmu o tento tovar na danú stránku vráti a v prípade šťastného konca sa z neho stáva zákazník.

V online svete však môžete naraziť aj na iné pojmy, ktoré sa netýkajú iba reklamy. Vybral som pre vás zopár z tých, ktoré by vás mohli zaujať:

Doména – je to meno vašej stránky. V našom prípade telekom.sk. Po zadaní domény sa do prehliadača načíta obsah z vášho hostingu.

Hosting – je to priestor na serveri, ktorý je pripojený na internet. Po zadaní adresy do prehliadača sa prepojí doména s obsahom na serveri a zobrazí sa užívateľovi.

SPAM – nevyžiadaný obsah, tzn. e-maily, reklama, pop-up okná a podobne

CTR (Click Throught Rate) – zjednodušene povedané, koľko ľudí kliklo na danú reklamu z tých používateľov, ktorým sa zobrazila. Uvádza sa v percentách a čím vyššie CTR, tým lepšie.

ROI (Return on Investments) – návratnosť investície

Miera opustenia stránky (Bounce Rate) – pomocou Google Analytics je možné zistiť, koľko percent návštevníkov opustilo vašu stránku hneď po prvom vstupe bez vykonania ďalšej akcie.

Side Bar – pravá alebo ľavá strana obrazovky, na ktorej sa väčšinou nachádza navigačné menu a bannery.

S niektorými pojmami sa môžete stretávať každý deň a s inými iba občasne. Nikdy však nezaškodí mať prehľad o tom, ako funguje online marketing, pretože čím ďalej tým viac času trávime práve na internete.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: