Aj sponzoring a partnerstvá by mali odzrkadľovať smerovanie vašej značky


25.07.18
Publikoval Miňo Báthory

Raz za čas má každý z nás nutkanie finančne alebo materiálne podporiť tých, ktorí to potrebujú. V osobnom živote sú to často nadácie, neziskovky či ľudia, ktorí sú v núdzi. Ako bežní smrteľníci to robíme z čisto nezištných dôvodov alebo si tým zlepšujeme osobnú karmu.


Dobré veci podporujeme aj ako podnikatelia, firmy alebo veľké korporácie.  V takomto prípade to však niekedy prestáva byť jednostranná záležitosť.  A keďže nie je „karma“ ako „karma“, poďme si to rozdeliť:

  • Ak firma podporí nejaké podujatie, aktivitu alebo televízny program a očakáva za to  protihodnotu v podobe reklamy, bannera, zmienky na propagačných materiáloch, hovoríme o sponzoringu. Je to v podstate iná forma reklamy a z tejto spolupráce profitujú obe strany.
  • Na druhej strane sú aktivity, združenia a myšlienky, ktoré chceme podporiť hlavne preto, lebo veríme, že majú zmysel, že potrebujú pomoc. To je firemná filantropia alebo aj firemné darcovstvo.

Sponzoring, partnerstvo alebo impact investing? Nezabudnite na značku

Niekedy sa stretnete s tým, že to, čo robíte, nie je úplne sponzoring a nemusí to byť ani nezištné darcovstvo. Môžete vytvoriť partnerstvo alebo spojiť investičnú prax s filantropickou motiváciou, tzv. impact investing. Skĺbiť tak riešenie sociálnych problémov s potrebami trhu, inak povedané, keď trvalo udržateľný biznis pomáha vytvárať pozitívnu sociálnu a environmentálnu zmenu. V tomto prípade je však dôležitá aj finančná návratnosť, musí sa vrátiť aspoň základná investícia.

Nezabudnite však myslieť na to, ako to ovplyvní vašu značku. Ak sa zameriavate na tradičné hodnoty a stabilitu,  podpora startupovej komunity vám tento odkaz zrejme neposilní. Sponzoring prvoligového hokejového klubu vám zvýši povedomie. Napovie však vašim zákazníkom, že ste inovatívny a zameriavate sa na najnovšie trendy?

Rozmyslite si, kam investujete svoj čas a peniaze

Pokiaľ nemáte veľa peňazí len tak na rozdávanie, nesprávnym rozhodnutím nič nezískate a paradoxne vám môže aj ublížiť. Zoberme si jeden príklad za všetky. Ste veľký fanúšik startupovej komunity. Predávate tradičné produkty so zameraním na konzervatívneho zákazníka. Máte alokovaný „budget“, chcete ho efektívne investovať jedným smerom a nepodporovať viacero rôznych aktivít. Srdce vás ťahá k startupovej komunite a vy zainvestujete.

Startupové projekty vás milujú. Dozvedia sa o vás aj ich zákazníci. Niektorí z nich možno s nimi oboznámia svojich konzervatívnych rodičov. Využili ste však svoj potenciál? Posilnili ste svoju značku v oblasti stability či tradície? Bude to mať vplyv na vzťah vašich zákazníkov k vám?

Ak chcete posilňovať vašu značku efektívne, hľadajte aktivity, s ktorými sa vaši zákazníci stotožnia, ku ktorým majú blízko alebo ako viete predmet vášho podnikania využiť v prospech ľudí, či zmierniť nimi jeho dopad na spoločnosť.

Cyklistikou na pomoc krajinám tretieho sveta

V Telekome podporujeme viacero aktivít, ktoré pomáhajú a zároveň sú v súlade so smerovaním  značky. Dlhodobo podporujeme napríklad ľudí so sluchovou poruchou.  Využívame moderné technológie, aby im pomohli zaradiť sa do spoločnosti a uľahčili život. Prostredníctvom online tlmočníkov im zabezpečujeme tlmočenie z/do posunkového jazyku u lekára či na úrade, máme pre nich aj zvýhodnený mobilný internet.  

Veríme, že všetci ľudia by mali mať rovnaké možnosti v prístupe k technológiám a ku komunikácii s ľuďmi na celom svete. Nemusí to byť len o technológiách, ale aj o prístupe k takej samozrejmej veci, akou je vzdelanie. A nemusí to byť vždy len o Slovensku. Aj preto už druhý rok podporujeme aktivitu TechBikers, ktorá v spolupráci s globálnou Room for Read buduje v krajinách tretieho sveta školy, knižnice a umožňuje deťom vzdelávať sa.

Samotná aktivita TechBikers spája ľudí z oblastí technológií, edukačnej a startupovej komunity, keď na 3 dni odložia svoje notebooky a vyrazia na bicykloch z Viedne cez Bratislavu až do Budapešti. Okrem toho, že sa spoločne vytvárajú vzťahy medzi týmito svetmi, tak každý jeden jazdec robí finančnú zbierku práve na vzdelanie detí tretieho sveta.

Aj keď ide o menej známu aktivitu, ako firma, ktorá chce, aby všetci ľudia mali rovnaké príležitosti a mohli využívať možnosti dnešnej doby, v nej vidíme zmysel a veríme, že aj takáto aktivita dokáže urobiť zmenu vo svete. Tento rok sa touto akciou vyzbieralo viac ako 12 500 € a nasledujú ďalšie cyklojazdy v rámci celého sveta.

Nie vždy je nutné, aby ste podporovali jednu veľkú aktivitu. Aj kombinácia viacerých menších projektov, ktoré podporíte, vám môže pomáhať smerovať značku želaným smerom.  

Stratégia je jedna vec, nie všetko je však len o značke. Okolo nás sú ľudia a príroda, ktoré potrebujú pomôcť. Preto nezabudnite aj na dobré skutky, tie nezištné. Nemusíte o nich nikomu hovoriť, iba ak by ste chceli druhých inšpirovať. O tom je ľudskosť – aj v podnikaní.


ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: