Ako dizajnovať ideálny produkt I.


15.08.17
Publikoval Štefan Rak

„Predstavte si ideálnu peňaženku.“ Tí z vás, ktorí sa s touto vetou už stretli, sa teraz možno pousmiali. Tento článok je primárne venovaný tým, ktorí nevedia, kam touto formulkou smerujem, ale možno už počuli frázy ako „design thinking“ alebo „human centered design“.


Ako si predstavujete ideálnu peňaženku vy?

Pravdou je, že väčšina ľudí si pri tejto otázke predstaví svoju vlastnú peňaženku. Je to logické. V určitom momente ste spravili rozhodnutie a vybrali nové úložisko pre svoje peniaze, karty, doklady a fotky svojich blízkych.

Vášmu výberu predchádzalo zadefinovanie určitých parametrov, ktoré od peňaženky požadujete – možno malý kompromis v prípade farby alebo materiálu –, a následne došlo k výmene finančných prostriedkov za tovar, teda ku kúpe.

Keby sa vám niekto z vášho okolia zveril s tým, že potrebuje novú peňaženku, je veľmi pravdepodobné, že by ste mu ukázali a odporúčali práve tú svoju.

Nie každý má rovnaký ideál

Váš známy by vám mohol povedať, že vaša ideálna peňaženka je preňho absolútne nepoužiteľná. Prečo? Veď ste predsa postupovali štandardným spôsobom: ponúkli ste mu riešenie na základe vlastného názoru a svojich skúseností. Výsledkom bol produkt, ktorý vyhovuje vašim potrebám. A napriek tomu s ním váš „zákazník“ nechce mať nič spoločné. Prečo? Pretože ste vôbec nezohľadnili jeho potreby.

Ak takáto situácia nastane pri peňaženke – jednoduchej veci, ktorú väčšina z nás vlastní a aktívne používa, nemali by ste sa nad podobnými súvislosťami zamyslieť aj v kontexte zložitých IT riešení a produktov?

„Human centered design“ alebo zabudnite na peňaženku a zistite, čo je pre vášho zákazníka dôležité

Na počiatku každého úspešného produktu je empatia. Ešte skôr než začnete navrhovať konkrétne riešenie, mali by ste o svojom cieľovom zákazníkovi zistiť čo najviac informácií. Potrebujete zozbierať oveľa viac vstupov, nielen to, ako a prečo produkt používa. Dôležité je zistiť, čo sa váš zákazník snaží dosiahnuť. A presne tomu pomáha magická otázka „Prečo?“.

Zostaňme ešte chvíľu pri príklade s peňaženkou. Nechcete predsa ponúkať

  • luxusnú koženú peňaženku vegánovi,
  • obrovskú „čašnícku“ peňaženku manažérovi v obleku,
  • sponu na hotovosť matke, ktorá v peňaženke nosí fotky celej rodiny.

„Prečo?“ vám taktiež pomôže zistiť nevyslovené túžby. Pri prvej vete tohto článku si väčšina čitateľov predstavila niečo veľmi podobné svojej aktuálnej peňaženke. Možno je celkom fajn, ale je to vaša ideálna peňaženka? Naozaj by ste na nej nič nezmenili, keby ste mohli?

Henrymu Fordovi je pripisovaný známy citát, ktorý údajne nikdy nevyslovil. Pri uvedení prvého masovo dostupného automobilu Model T vraj vyhlásil: „Keby som sa pýtal ľudí, čo chcú, povedali by, že chcú rýchlejšie kone“. Poukazoval tým na zdanlivú neschopnosť zákazníkov priamo komunikovať svoje potreby ohľadne inovovania.

Čo keby vaša peňaženka dokázala nabíjať váš mobilný telefón, mala v sebe zabudované nástroje ako švajčiarsky nožík, bola z recyklovaného papiera alebo blokovala NFC, teda bránila útočníkom v zneužití vašej bezkontaktnej platobnej karty napríklad priložením platobného terminálu k vašej taške?

V ďalšej časti sa pozrieme na to, ako tieto poznatky využiť ďalej a vyťažiť z nich to najdôležitejšie.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: