Ako dizajnovať ideálny produkt II.


21.11.17
Publikoval Štefan Rak

Téme dizajnovania ideálneho produktu sme sa venovali už v predchádzajúcej časti, kde sme si vysvetlili, čo to ten Human Centred Design je a ako môže pomôcť vašej firme. Neoddeliteľnou súčasťou Design Thinking procesu je zadefinovanie zmysluplného a riešiteľného problému.


Ide možno o najnáročnejšiu časť celého procesu, keďže vymedzenie problému, nazývané aj design challenge, vyžaduje, aby sme zhrnuli naše pozorovania o používateľoch.

Dobrá definícia nás bude viesť a pomôže nám sústrediť sa na konkrétne potreby zákazníkov. Vytvára tiež zmysel pre optimizmus a pocit možnosti niečo skutočne zmeniť, čím naštartuje ideačný proces správnym smerom.

Analýza vs. syntéza

Predtým ako si rozoberieme, z čoho sa skladá kvalitné zadefinovanie problému, je dobré pochopiť vzťah medzi analýzou a syntézou, ktoré pri dizajne produktu používame.

  • Analýza spočíva v rozkladaní komplexných konceptov a problémov na menšie, ľahko zrozumiteľné zložky. Robíme to napríklad počas prvej etapy procesu návrhu myslenia a vo fáze empatie, keď pozorujeme a dokumentujeme detaily, ktoré sa týkajú našich používateľov.
  • Syntéza na druhej strane zahŕňa tvorivé skladanie skladačky a vytváranie celistvých myšlienok. Nastáva počas fázy definovania problému, keď organizujeme, interpretujeme a dávame zmysel údajom, ktoré sme nazhromaždili, aby sme vytvorili zadefinovanie problému – problem statement.

Ako vyzerá zadefinovanie problému

Správne zadefinovaný problém by mal mať tieto vlastnosti :

  • Zameraný na človeka. Vyžaduje, aby ste sa sústredili na konkrétnych používateľov a ich potreby, ktoré ste zistili výskumom. Mal by byť o ľuďoch, ktorým sa snažíme pomôcť, a nie o zameraní na technológie, peňažné výnosy alebo produktové špecifikácie.
  • Dostatočne široký, aby umožnil slobodu tvorivosti. To vás bude nútiť k tomu, aby ste sa nezamerali na konkrétnu metódu implementácie riešenia. Nemal by obsahovať technické požiadavky, pretože by to zbytočne obmedzovalo tím a zabránilo by im skúmať oblasti, ktoré by mohli priniesť neočakávanú hodnotu a náhľad na projekt.
  • Dostatočne úzky na to, aby bol zvládnuteľný. Veľmi obšírna definícia, ako napríklad „vylepšiť kvalitu života občanov“, je príliš široká a pravdepodobne spôsobí, že členov tímu vystraší. Jednoducho, zadefinovanie problému by malo mať dostatočné obmedzenia, aby bol projekt zvládnuteľný.

Okrem troch vyššie uvedených znakov pri definovaní problému pomáha používanie slovies, napríklad vytvoriť, definovať, upraviť a prispôsobiť, aby sa problém stal viac akcieschopným.

Ako si uľahčiť definovanie problému?

1.Point Of View – Problem Statement

Uhol pohľadu (POV) je redefinícia problému, ktorá nám vymedzí tú pravú výzvu, na ktorú sa potrebujeme sústrediť. POV vzniká spojením vedomostí o potrebách používateľa, pre ktorého produkt navrhujeme, a poznatkov, ktoré sme o ňom zistili pri výskume. POV by malo byť tvrdenie, ktoré bude ďalej určovať náš smer.

POV vyjadruje kombináciou troch prvkov: používateľ, potreba a poznatky. Môžete si pomôcť vložením informácií o svojom používateľovi, potrebách a svojich poznatkoch do nasledujúcej vety:

Používateľ... (popisné) potrebuje... [potreba (sloveso)], pretože... [poznatky (motivácia)].

Príklad:
Som farmár, ktorý má problém skoro vstávať, hoci viem, že sa musím postarať o zvieratá. Často prespím budík.

Vlastním malú realitnú kanceláriu a potrebujem spôsob evidencie dohodnutých termínov, pretože si ich vždy narýchlo píšem na papier.

2.Otázka „How Might We“ (HMW)

Uhol pohľadu sme si už zadefinovali, môžeme teda začať tvoriť nápady na vyriešenie našej výzvy. Dobrý začiatok je použitie POV tvrdenia tak, že položíme konkrétnu otázku začínajúcu slovami: „Ako môžeme...“ alebo „Akým spôsobom by sme mohli...“.

Otázka HMW má vysoký potenciál na rozprúdenie ideácie. Mala by byť dostatočne obsiahla, aby umožnila široké spektrum riešení, ale dostatočne úzka, aby sme mohli vytvoriť konkrétne riešenie. Tieto otázky by mali byť založené na pozorovaniach, ktoré sme doteraz zhromaždili.

Ak ste si, napríklad, všimli, že mladí ľudia nemajú tendenciu pozerať doma televízne programy, otázky, ktoré môžu viesť váš brainstorming, by mohli znieť takto:

Ako môžeme zmeniť televízne programy, aby sa mládež cítila viac zapojená? – Rieši problém pasívnej zábavy.

Ako môžeme umožniť sledovanie televíznych programov kdekoľvek a kedykoľvek? – Rieši problém naviazania programov na TV a obývačku.

Ako by sme mohli spraviť sledovanie televízie doma viac vzrušujúcim? – Rieši argument nudnosti TV programu.

Otázky HMW pre naše príkladové POV by boli takéto :

Ako by sme mohli vytvoriť niečo, čo by pomohlo farmárovi vstať včas každé ráno?

Ako by sme mohli pomôcť majiteľovi realitnej kancelárie lepšie spravovať termíny schôdzok?

3.Rebrík prečo-ako

Podľa Inštitútu dizajnu v Stanforde platí, že otázka „prečo“ prináša viac abstraktných tvrdení, zatiaľ čo „ako“ prináša špecifické tvrdenia. Abstraktné tvrdenia sú často zmysluplnejšie, no ťažšie uskutočniteľné, zatiaľ čo pre špecifické výroky platí presný opak.

Z tohto dôvodu sa v tejto fáze väčšinou pýtame „prečo“. Touto otázkou stúpame na vrchol pomyselného rebríka, kde konečným cieľom je zistiť, ako môžeme vyriešiť jeden alebo viac problémov.

Otázka HMW nám pomôže presunúť sa z definovania problému do ideácie, kde hľadáme konkrétne inovatívne riešenia. Skôr ako sa pustíme do hľadania samotného riešenia problému (odpoveď na otázku AKO), musíme zistiť, PREČO je potrebné problém riešiť.

Napríklad: Bonifác často mešká do práce, keďže sa ráno musí predrať zápchou a následne hľadať parkovacie miesto. Ako riešenie problému mu teda kúpime bicykel, aby nestrácal čas v ranných zápchach. Keď si však najskôr odpovieme na to, PREČO chodí do práce neskoro, zistíme, že kým odíde z bytu, zmení si svoj outfit aspoň 3-krát. Keby sme mu teda ako riešenie problému kúpili bicykel, Bonifác by aj naďalej chodil neskoro.

Čo prichádza po definovaní problému?

Druhý krok v dizajnovom procese zahŕňa zhromažďovanie údajov z pozorovania na zadefinovanie problémov a výziev. Pretvorením nespracovaných údajov do zmysluplného a použiteľného obsahu – ako je POV a HMW – zadefinujeme konkrétny problém, ktorý inšpiruje vytváranie nápadov na jeho vyriešenie. Otázky HMW majú navyše neoceniteľný potenciál pre generovanie nápadov na inovatívne riešenia bežných problémov.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: