Nebojte sa zorganizovať vo svojej firme hackathon


22.02.18
Publikoval Slavomír Oslej

O tom, čo sa skrýva za slovíčkom hackathon, ste sa mohli dočítať v mojom predchádzajúcom článku. Keďže máme teóriu už za sebou, dnes by som rád prešiel bez zbytočných slov priamo k praxi – ako zorganizovať hackathon aj vo vašej firme.


Spraviť si hackathon na vlastnom ihrisku

Hackathon ako formát už dávno nie je doménou startupov. Zorganizovať ho môže takmer ktokoľvek. Predpokladom sú aktívni členovia a otvorená firemná kultúra. Na Slovensku si už na vlastnej koži vyskúšali interný hackathon firmy ako Websupport, Sygic či Visibility s cieľom zlepšiť prezentáciu spoločnosti alebo fungovanie vlastných produktov.

Interný hackathon v štýle „hackni svoju firmu“ predstavuje skvelý spôsob, ako inšpirovať zamestnancov, rozvíjať kreativitu, spoluprácu a inovatívne myslenie. Ponúka priestor na pomenovanie problémov a hľadanie ich riešení.

Hackathon krok za krokom

V prvom kroku je kľúčové určiť si zameranie, teda cieľ vášho interného hackathonu. Potrebujete zlepšiť fungovanie firmy alebo samotný produkt? Od biznisových alebo produktových hackathonov sa očakáva, že prinesú:

  • konkrétne nápady – zlepšenie funkcií existujúceho produktu,
  • strategické koncepty produktov – novinky, ktoré je potrebné otestovať a ďalej s nimi experimentovať,
  • zlepšenie procesov – nové, efektívnejšie spôsoby, ako pracovať v tímoch alebo vo firme. 

Keď máte zadefinovaný cieľ hackathonu, napríklad atraktívnejšie odprezentovanie vlastných case studies verejnosti, nezabudnite toto zadanie odkomunikovať všetkým účastníkom ešte pred samotným eventom. Takto si môžu už vopred premyslieť, na čom by mohli pracovať, a prípadne sa rozdeliť do tímov. 

Dôležité je aj definovanie, pre koho je hackathon určený. Chcete ho robiť pre celú firmu alebo iba pre konkrétne oddelenie? Aj tieto otázky vám pomôžu pri vytváraní programu, definovaní miesta a spôsobu komunikácie celého podujatia.

Po vyriešení témy a cieľovej skupiny nasleduje špecifikovanie organizačných vecí. Ako dlho bude hackathon trvať? Kde sa bude konať? V závislosti od náročnosti svojej témy môžete zvoliť jedno- alebo dvojdňový formát. Myslite však na to, aby mali účastníci dostatok času na kreovanie ideí a vymýšľanie riešení. Do programu môžete zaradiť aj prednášku zaujímavého človeka z externého prostredia alebo mentorské bloky. Či si už vyberiete miesto konania u seba vo firme alebo v externom prostredí, napríklad v coworkingu, priestor by mal byť kreatívny, podnetný a zaujímavý.

Vopred si určite aj jednotnú formu výstupu. Aj tu máte na výber z viacerých možností. Výsledkom môže byť jednoduchá Powerpoint prezentácia, ale aj funkčný prototyp v podobe beta verzie aplikácie alebo preklikávacieho wireframu webovej stránky. A v neposlednom rade sa stačí už iba rozhodnúť o počte víťazov a cenách, ktorými ich snahu odmeníte.

Hackathon predstavuje pre celú firmu veľkú príležitosť naučiť sa niečo nové. Podporuje kreativitu, spoluprácu a inovatívne myslenie. Ak sa vám tento formát osvedčí, určite ho organizujte pravidelne. Vytvoríte si tak zoznam cenných nápadov. Pre firmu je to nielen zrkadlo, ale aj priestor na začatie dialógu firma vs. zamestnanec. Samotný hackathon neprinesie len témy, ale najmä MVP (Minimum Viable Product) riešenia.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: