Chatboti alebo retro je in


19.09.17
Publikoval Jozef Hurtiš

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale aj v IT sa občas opakuje móda. Mám na mysli jednu konkrétnu vec – spôsob komunikácie človeka so strojom.


Spomínate si ešte na osobné počítače z 80. rokov? Vtedy komunikácia človeka s počítačom prebiehala cez príkazový riadok. V podstate ste kládli otázky a počítač vám odpovedal v podobe textu na monitore. Takáto forma komunikácie človeka so strojom je opäť v kurze.

Popularita chatbotov nie je zapríčinená nostalgiou za príkazovým riadkom, ale v prvom rade rozšírením messengerov. V súčasnosti sú tieto komunikačné nástroje populárnejšie než sociálne siete, e-mail a iné online riešenia. Miesta, kam sa dennodenne vracia množstvo ľudí, sú ideálne pre reklamu a biznis. A to je ďalšia voda na mlyn pre túto technológiu, keďže práve chatboti dokážu zabezpečiť, že požiadavky od veľkého množstva zákazníkov budú vybavené v reálnom čase. 

Malá veľká revolúcia

Vo svojej podstate je chatbot len nástrojom na automatizované odpovede. Asi sa zhodneme, že na tom nie je nič zvláštne. Jeho čaro sa však skrýva v porozumení stroja človeku. Hoci je ovládanie súčasnej výpočtovej techniky intuitívne, interakcia človeka so strojom je založená na nastavovaní prepínačov.

V podstate sa to podobá na komunikáciu s počítačmi z 30. a 40. rokov 20. storočia. Rozdiel je v tom, že dnes nenastavujeme mechanické prepínače, ale tie virtuálne na displejoch našich smartfónov. Práve preto považujem chatbotov svojím spôsobom za revolučnú technológiu – od prepínačov nás privádzajú ku skutočnej komunikácii.

Len jeden malý príklad, ktorý potvrdzuje moju teóriu: takmer v polovici konverzácií s chatbotom sa človek za správnu odpoveď poďakuje. Kedy ste naposledy poďakovali svojmu prepínaču na spustenie Wi-Fi?

Prečo by ste mali vyskúšať chatbota?

Jeden z dôvodov, prečo má zmysel zamyslieť sa nad využitím chatbota vo vašom biznise, som spomenul už na začiatku tohto článku: messengery používa množstvo vašich zákazníkov. Zároveň ide o stále pomerne nový fenomén, ktorý využíva v našom regióne zatiaľ len veľmi málo firiem. Chatbot vám tiež pomôže osloviť novú skupinu zákazníkov.

Existujú však dôvody, o ktorých sa bežne nepíše. Ak chatbota umiestnite na svoj web, dokáže vám prezradiť, na čo všetko ste pri tvorbe obsahu zabudli. Práve na tieto informácie, ktoré nevedia návštevníci webu nájsť, sa spýtajú priamo bota. Zároveň tiež zistíte, čo je na vašom webe nezrozumiteľné, prípadne na nesprávnom mieste. Všetko, čo zákazníci hľadajú a nenájdu, sa stane predmetom rozhovoru s botom. 

Poviete si, že čosi také predsa ľahko zistíte pomocou vyhľadávaných výrazov na webe. Má to však jeden háčik – do vyhľadávačov sme sa však naučili písať kľúčové slová alebo názvy produktov. Týmto výrazom často chýba kontext, ktorý môže byť kľúčový. 

Ďalšou na prvý pohľad skrytou výhodou bota je to, že nevyžaduje rýchlu odozvu vašich systémov. Zvykli sme si, že v messengeroch musíme na odpoveď počkať sekundu až dve. Príliš rýchla odpoveď pôsobí veľakrát neprirodzene, preto chatboti niekedy umelo vyčkávajú, kým vám odpovedia. Používatelia sú ochotní počkať na odpoveď aj 8 sekúnd. Ak počas čakania bot použije pomocnú frázu ako „práve hľadám najvhodnejšie riešenie“, alebo „počkaj, musím sa zamyslieť“, môže byť tento čas aj dvojnásobný.

Môžem si chatbota dovoliť?

Možno si poviete: „Je to zaujímavé, ale určite to stojí veľa peňazí a času.“ Pravda je niekde uprostred. Existuje viac prístupov, ako vytvoriť chatbota. Na jednej strane je bot ako skutočná umelá inteligencia, ktorá sa sama učí a spoznáva prostredie vašej firmy. Na druhej strane stoja boti, ktorí sa riadia na základe vopred naučených pravidiel.

Na tvorbu botov z druhej skupiny už dnes existuje množstvo silných online nástrojov. Tie vám tvorbu podstatne zjednodušia a v mnohých prípadoch nevyžadujú ani znalosť programovania.

Nevýhodou je, že väčšina nástrojov nemá natívnu podporu slovenčiny, ale to neznamená, že na vytvorenie slovenského bota nie sú vhodné. Bude vás to síce stáť viac času, ale aj s týmito riešeniami sa dá dosiahnuť slušný výsledok. Bol som svedkom situácie, keď s pomocou takýchto nástrojov vznikol bot doslova za víkend.

Keďže boti žijú v prostredí messengerov, pri ich tvorbe sa zaobídete bez grafika a často aj bez programátora. Odkedy sa na trhu objavili aj bezplatné online nástroje, môže si vyskúšať tvorbu vlastného chatbota doslova každý.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: