Mobilné technológie pomáhajú na horách zachraňovať životy


18.11.2020
Publikoval Pavel Ďurík

Počasie na horách sa môže zmeniť z minúty na minútu, no u horských záchranárov sa dovoláte pomoci vždy. Aj vďaka našej podpore a našim technológiám funguje núdzová linka HZS na skrátenom čísle 18 300 už viac ako 21 rokov.


Určite uznáte, že počasie na horách sa môže zmeniť z minúty na minútu, no u horských záchranárov sa dovoláte pomoci vždy. Aj vďaka našej podpore a našim technológiám funguje núdzová linka HZS na skrátenom čísle 18 300 už viac ako 21 rokov.

 

Úloha horskej záchrannej služby je pri záchrane životov a zdravia návštevníkov hôr nedoceniteľná. Veľkú úlohu okrem fyzickej zdatnosti a znalosti hôr u záchranárov zohrávajú pri záchrane životov aj moderné telekomunikačné technológie. Pred 20 rokmi začali ľudia masívne využívať mobilné telefóny a to aj na horách. Mobily pritom zmenili aj to, ako sa informácie dostávajú k horským záchranárom. Kým kedysi zalarmoval záchranárov chatár, ktorému sa nevrátili „domov“ turisti, tak dnes sa pomoci horských záchranárov dovoláme aj na horách jednoducho cez mobil.

 

Horská služba rieši každý rok viac ako 1500 volaní o pomoc a za posledných 10 rokov sa počet výjazdov horských záchranárov viac ako zdvojnásobil. V 80% prípadov sa jedná o situácie, ktoré si zavinili návštevníci hôr sami tým, že buď precenili svoje sily a schopnosti, alebo nemali dostatočnú obuv či oblečenie pre pobyt na horách.

 

„Začínali sme s jednou telefónnou linkou a jedným telefónom, dnes máme plnohodnotné operačné stredisko s možnosťou využitia technológií pevnej siete, zálohovanej internetovým pripojením a mobilnou sieťou. Ak by aj niektorá zo spomínaných sietí vypadla je nahradená tou druhou. Využívame príjem tiesňového volania na linku so skráteným a ľahko zapamätateľným číslom 18 300, oproti minulosti vieme na jednom čísle spracovať viac hovorov naraz v rovnakom čase, čomu napomohlo pripojenie k optickej sieti a zrýchlenie internetového pripojenia Operačného strediska. Pribudla pre ľudí možnosť zavolať o pomoc, alebo poslať SMS cez smartfóny prostredníctvom našej HZS aplikácie, ktorá nám poskytuje aj presnú polohu cez GPS súradnice, vďaka čomu máme presnú informáciu o tom, kde a čo sa stalo,“ hovorí o tom, čo sa za 20 rokov na horách zmenilo plk. Ing. Jozef Janiga, riaditeľ Horskej záchrannej služby.

 

Horské záchranné „pätoro“

  1. 1.    Do hôr nechoďme nikdy sami. Dajme vedieť známym či rodine, kam ideme.
  2. 2.    Naplánujme si trasu túry deň vopred. Dôležité je zistiť si na internetovej stránke alebo infolinke Horskej záchrannej služby stav chodníka a predpoveď počasia. Aj v lete sú niektoré trasy zamrznuté a hrozí pošmyknutie.
  3. 3.    Nepreceňujme svoje schopnosti a skúsenosti. Odhadnime, koľko nám bude túra približne trvať, aby sme sa vrátili pred zotmením.
  4. 4.    Zbaľme si náhradné oblečenie do igelitového vrecka, aby nám pri búrke nepremoklo. Do povinnej výbavy patrí aj mobilný telefón a kontakt na Horskú záchrannú službu na čísle 18 300. Užitočné je aj GPS, podľa súradníc nás záchranári vedia presne lokalizovať.
  5. 5.    Pred odchodom zapíšme cieľ túry a predpokladaný návrat do turistickej knihy v hoteli či chate. Ak by sme sa nevrátili, personál zavolá Horskú záchrannú službu. Počas túry trasu nemeňme! Alebo: Ak sa rozhodneme trasu zmeniť, dajme o tom chatárovi vedieť.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK: